UK 2016

Za 2/4

Om 4u30 komen 3 landrovers samen voor de snuffelmarkt om samen een uitstap naar de UK te ondernemen. Heidy en José in hun grijze alligator, Phillippe en Geoffrey in de zwarte 90 en Jos in zijn DCPU. Met nog wat slaperige ogen vertrekken we richting Duinkerke waar we net op tijd zijn voor de ferry naar Dover.

Aangekomen in Dover zetten Phillippe en Geoffrey hun eerste voet (of beter gezegd band) op Engelse bodem en worden we getrakteerd op links rijden met dadelijk enkele wegeniswerken. We komen José en Heidy tegen op de eerst volgende parking en vertrekken richting Newbury waar we op de sortout gaan kamperen.

Hier aangekomen zien we reeds heel wat bedrijvigheid en worden de standen reeds volop opgebouwd. We krijgen ons plekje op de weide toegewezen en moeten de tenten en de defenders in een mooi rijtje plaatsen (typisch Engeland).

Eens geïnstalleerd wordt de stafkaart van de omgeving bovengehaald en zoeken we enkele greenlanes op.

IMG_1197 DSC00484

We kunnen vrij snel de zaag gebruiken omdat er op een greenlane een boom ligt.

De defenders worden getrakteerd op enkele extra battlescars, deze van Philippe krijgt hier zijn eerste.

Na enkele andere mooie greenlanes komen we op een plaats waar er een dikke boom de weg verspert. Vermits het al wat laat wordt – en de boom te dik is – draaien we ons om en begeven ons naar de camping/sortout waar we van een lekkere spaghetti genieten. Aangezien we op de sortout aanwezig zijn, kunnen we hier ook wat rondsnuffelen. Na een lange dag trekken we moe onze tenten in en genieten van een weldoende nachtrust.

Zo 3/4

‘s morgens worden we gewekt door tumult rondom onze tenten. We zien dat men reeds volop bezig is met de opbouw van de standen vlak naast onze tent. De rij standhouders die zich naar de sortout begeeft lijkt eindeloos lang.

De koffie, het spek en de eieren worden klaar gemaakt en we genieten van een heerlijk ontbijt terwijl nu ook de eerste bezoekers zich op de parking aanmelden. In tegenstelling tot ons, zullen ze nog zeker 2u moeten wachten om de sortout te kunnen betreden. Na het ontbijt begeven we ons naar de beurs die precies terug zijn gloriejaren beleeft. Het aantal standhouders is enorm toegenomen sinds ons laatste bezoek en er worden ook terug veel meer 2e hands onderdelen aangeboden. Vanaf 10u wordt de poort geopend voor de bezoekers die de weide overspoelen. Ieder van ons doet wat koopjes en de tijd vliegt voorbij. Na een fish&chips doorkruisen we de standen opnieuw.

Omstreeks 15u krijgen we een kleine bui hetgeen een sein was voor de standhouders om met het opruimen te beginnen. Wij krijgen van de organisatie ook te horen dat we moeten opkrassen en hier niet meer kunnen kamperen. We breken ons kamp op en zoeken een hotelletje in de buurt.

‘s Avonds brengen we nog een bezoek aan Newbury, drinken een Engelse pint en stoppen we in een pizzeria. Voor we terug onder de wol kruipen genieten we in onze kamers nog van een warm bad of douche.

Ma 4/4

Vandaag wordt het een reisdag. Uitchecken, ons buikje en dit van de defenders vullen aan het nabijgelegen service-station en we kunnen de reis aanvatten. Het eerste deel gaat tot aan MM4x4 waar we een aantal onderdelen en servicekits meenemen om later thuis mee te knutselen. Dan verder naar onze eindbestemming. De wegen worden smaller en smaller, het landschap heuvelachtiger. Bijna aangekomen worden we verwelkomd door enkele straaljagers die maar enkele 100m boven onze hoofden (en dus werkelijk tussen de bergen) allerhande manoeuvres uitvoerden.

Zonder problemen komen we aan op de camping en installeren we onze tenten en de partytent waar we menig uurtje zullen doorbrengen en gezellig tafelen. ‘s Avonds staat er nog een bezoekje aan het stadje Dolgellau op het programma.

Di 5/4

Vandaag staat in het teken van greenlanen waaronder de hoogste greenlane van Wales, de Wayferer. Na een stevig ontbijt vertrekken we richting Bala-lake waar er verschillende onverharde wegen op ons liggen te wachten. Deze greenlanes zijn thuis op kaart uitgezet, gebruik makend van diverse magazines, informatie op internet en het verkennen van de stafkaarten. Door het plaatsen van deze greenlanes op tablet via Oziexplorer kunnen we makkelijk navigeren. De geasfalteerde wegen naar deze greenlanes toe zijn ook reeds de moeite om te rijden. De eerste greenlane vertrekt dadelijk met een pittig stukje klimmen op rotsen. De plaatselijke boer weet ons te vertellen dat het er verderop nog veel mooier gaat zijn. Zijn woorden zijn zeker niet overdreven. Via talloze poorten genieten we van de mooie streek met duizenden schaapjes en lammetjes. ‘s Middags maken we wat soep warm in de restanten van een vervallen woning en vervatten we onze trip. De foto’s spreken voor zich.

DSC00488 DSC00489 DSC00495 DSC00499 DSC00503 DSC00506 DSC00511 DSC00513 DSC00521 DSC00522

‘s Avonds doen we nog de Torrent-Walk wandeling nabij onze camping. Deze loopt langs een rivierbedding met vele watervalletjes. Het moet niet steeds rijden zijn om van de omgeving te kunnen genieten.

DSC00528 DSC00529

Na een lekkere wok-schotel maken we het nog gezellig in de partytent waarna we onze slaapzak opzoeken.

Wo 6/4

Voor vandaag hebben we een bolletje-pijl roadbook op de kop kunnen tikken. Deze vertrekt vanuit de nabijgelegen kust tot enkele kilometers verder dan de camping. Het vertrek langs de monding van de rivier is reeds adembenemend. In geen tijd zitten we reeds op een grote hoogte waarbij we een mooi zicht hebben op de zee en het vertrekpunt. Weer via vele poorten banen we ons een weg over de onverharde wegen. Op de smalle wegen komen we zelfs een officiële wagen van het national park Snowdonia tegen. Vermits we nergens kunnen kruisen rijden zij enkele kilometers achteruit en kunnen we onze weg vervolgen. De trip gaat door weiden, bossen en bosontginningen. We nemen ook een oude houten tolbrug over de rivier. We worden af en toe getrakteerd op zonneschijn, regen en zelfs hagel. Het bergachtig decor maakt nog meer indruk op ons door het wisselende weer en de afwisselende natuur. De bordjes die we tegen komen maken duidelijk dat de 4×4-ers hier welkom zijn, maar er wordt gevraagd om op de paden te blijven en de poorten terug te sluiten. Hopelijk kunnen we in de toekomst nog lang van dit paradijs genieten.

DSC00539 DSC00541 DSC00558 DSC00565 DSC00571 DSC00576 DSC00578 DSC00584 DSC00586IMG_1268IMG_1271

‘s Avonds steken we allemaal de handen uit de mouwen om van een lekkere BBQ te genieten. ‘s Nachts worden we getrakteerd op felle regen en harde wind.

Do 7/4

‘s Morgens zien we dat het kamp de storm heeft overleeft. Na het ontbijt met – hoe kan het ook anders – spek en eieren vertrekken we op sightseeing. We rijden via de kust naar de ruïnes van het kasteel van Harlech en zien dat de regen van de afgelopen nacht het waterpeil in de rivierbedding stevig heeft doen stijgen. We bezoeken deze ruïnes waarrond zeer vele en zware gevechten zijn uitgevoerd.

Op de terugweg bezoeken we het stadje Barmouth en maken hier een strandwandeling.

‘s Avond breken we de partytent af en gaan een lekkere steak eten in Dolgellau. We brengen de avond door in een verwarmd gemeenschappelijk lokaal op de camping met nog enkele Engelse kampeerders.

Vr 8/4

We spreken af om ‘s morgens de tenten op te breken voor 8u want dan hebben we een ontbijt gereserveerd op de camping. Omstreeks 9u vertrekken we richting Dover en thuis. De landelijke binnenwegen veranderen langzaam in autosnelwegen. We passeren de geboorteplaats van onze defenders (Birmingham-Sollihull) en trekken richting London. Het is duidelijk dat de verschillende gps toestellen ook verschillende routes aangeven. Wij volgen een route die ons dwars door London stuurt (op minder dan 5km van de Tower-bridge). We hebben dus ook de jungle van London meegemaakt waaruit blijkt dat rijden met een landrover overal avontuur kan zijn. Aangekomen in Dover zien we in de verte reeds Frankrijk liggen.

Na een boottrip van een kleine 2 uur komen we aan in Calais waarna er ons nog een 4-tal uur rijden te wachten staat tot onze defenders terug in hun vertrouwde stalling kunnen geplaatst worden. Onze landrovers hebben weer bewezen dat ze tegen een stootje kunnen en ons veel plezier laten beleven. Bedankt ook aan de deelnemers Heidy, José, Philippe, Geoffrey en Jos om er een onvergetelijk avontuur van te maken.